Únor 2009

Light potraviny nejsou vždy light

1. února 2009 v 19:15 Zajímavosti
Zhubnout! Tak zní jedno z nejčastějších novoročních předsevzetí, které se lidé snaží naplnit mimo jiné i pomocí potravin s nápisem 'light'. Ale pozor na ně!

Při konzumování light výrobků by si měl dát každý pozor na to, jestli potravina opravdu plní svůj účel. I po light jídle se totiž dá ztloustnout!

Potraviny označené nápisem 'light' mají ve většině případů snížený obsah energie, tuků, nebo cukry nahrazené umělými sladidly. Ale pozor! Někdy bývá u light potravin snížen obsah cukrů na úkor vyššího množství tuků. Takové potraviny jsou vhodné zejména pro diabetiky, ale na hubnutí se rozhodně nehodí. Jde například o různé dia čokolády a sušenky. Vyplatí se proto před koupí prozkoumat množství všech složek a srovnat to s 'obyčejnou ' verzí potraviny. Pokud bude energetická hodnota, cukry a tuky na nižší hodnotě, hubnout se s potravinou dá.

Lehkého si naloží víc
Častým neduhem je, že light potraviny mají méně výraznou chuť a někteří lidé si jich kvůli tomu dávají na talíř větší množství a myslí si, že i přesto budou hubnout. Výsledky se však podle odborníků dostaví jen tehdy, pokud si člověk zvykne dávat na talíř stejné nebo menší množství lightnež na jaké je zvyklý z dřívější konzumace 'těžkých ' potravin.

Light nerovná se zdravé
Lidé si také často spojují slovo light se zdravějším životním stylem. Jenže například u nápojů se za nápisem light skrývají chemikálie, které zdraví rozhodně nepřidávají. V takových nápojích a sirupech jsou nejčastěji umělá sladidla aspartam a acesulfam K. Hlavně u aspartamu se hodně spekuluje o jeho negativních účincích na zdraví. Například Americký kontrolní úřad zdokumentoval přes devět desítek nežádoucích účinků acesulfamu při konzumaci jeho většího množství. Mezi ně patří například bolesti hlavy, deprese, nespavost a v krajních případech dokonce smrt. "Nápoje s umělými sladidly nelze doporučit jako hlavní zdroj tekutin. Navíc mě osobně přítomnost umělých sladidel v nápojích, ale i například v marinovaných rybách nebo rybách v majonéze chuťově odpuzuje," říká Jan Rosmus ze Státního veterinárního ústavu v Praze.

U acesulfamu K se zase často hovoří o jeho karcinogenních účincích. Podle nejnovějších studií však při konzumaci v menším množství nezpůsobuje vážnější zdravotní problémy. Jedno pozitivum ale umělá sladidla v nápojích přece jenom přinášejí. Mají téměř nulovou energetickou hodnotu a žádné cukry a tuky. Díky tomu se po nich jen tak neztloustne. Stejný efekt ale nabízí i obyčejné přírodní vody, které neobsahují žádné chemikálie.

Pozor na konzervy!
Lidé toužící zhubnout by se měli některým light jídlům vyhnout velkým obloukem. Například konzervám. Je totiž úplně jedno, jestli je vepřová konzerva light, nebo není. Podle odborníků se v obou případech jedná o nezdravé a tučné jídlo. V minulosti navíc proběhly v Česku testy, které ukázaly, že u některých konzerv s nápisem 'light' šlo jen o klamavou reklamu. Jídlo v konzervě bylo totiž tučnější a mělo víc kalorií než jeho 'obyčejná' verze. Pokud se však přece jenom rozhodnete light konzervu koupit, pečlivě zkontrolujte její hodnoty a porovnejte je s 'obyčejnou' verzí stejného výrobku.

Porovnání hodnot normálních a light výrobků