Prosinec 2008

Jak nepřibrat o Vánocích...

22. prosince 2008 v 15:44 Rady a tipy
Přibrat 2 - 5 kilo během Vánoc není žádný problém, jejich shazování už tak snadné není. Dejte si předsevzetí už před Novým rokem a namísto obvyklého "Příští rok zhubnu!" si řekněte "Letos nepřiberu"!
Každý rok je to stejné. Sladké vánoční cukroví, smažený kapr, těžký bramborový salát, kalorický alkohol a svátky v polosedu před televizní obrazovkou. Zkuste to letos změnit!


1. Hlídejte si množství zkonzumovaných sladkostí. Neuždibujte, raději si oddělte vlastní porci na zvláštní talířek. "Zapřáhněte" babičku nebo děti do pečení cukroví a jděte radši do posilovny. Své boky ušetříte centimetrů z ochutnávání a během toho, co bude babička péct, můžete jít do posilovny a ještě stihnete uklidit byt.
Příklad:
vanilkové rohlíčky (100 g) = 2 437 kJ
linecká kolečka s marmeládou (100 g) = 2 148 kJ
banánky v čokoládě (100 g) - 1920 kJ


2.
Smaženého kapra v trojobalu nahraďte přírodní variantou. Připravte jej na menším množství oleje, případně tuk úplně vynechejte.
Příklad:
Smažený kapr 150 g = 1750 kJ
Smažený kapr 150 g s minimem tuku = 1120 kJ


3. Klasický bramborový salát bohužel nepatří mezi nejdietnější pokrmy, existuje však jeho méně tučná varianta. Nemusíte striktně dodržovat tradici, že na Štědrý večer má být na stole smažený kapr nebo řízek a těžký bramborový salát. Radši rybu a řízek osmažte přírodně a klasickou majonézu v salátu vyměňte za majonézu light nebo za bílý jogurt. Uvidíte, že vám po večeři nebude tak těžko. A hlavně toho nesmažte tolik, že bude celá rodina ještě týden jíst řízky.Bramborový salát může postrádat i uzeninu a vejce, zvýšíte-li množství zeleniny.
Příklad:
Klasický bramborový salát 400 g = 3 150 kJ
(bramborový salát: 170 g brambor, 40 g hrášku, 40 g mrkve, 20 g vejce, 40 g junioru, 70 g majonézy, 15 g okurky, 15 g cibule, 7 g hořčice)
»Light bramborový salát« 400 g = 1 280 kJ
(bramborový salát je stejný jako v předchozím receptu, pouze místo majonézy je použit jogurt).


4. Nepečte pro celou ulici, ale jen množství nezbytně nutné k přežití vánočních svátků. Zbytečně neochutnávejte, slaďte méně než doporučuje recept a máslové krémy vyměňte za pudink.
Příklad:
Želatinová kostka 1 kus 10 g = 10 kJ. Dle návodu na obalu připravte želatinu. Po jejím vychladnutí do ní přidejte ovoce. Želatinu necháme mírně vychladnout a přidáme do ní ovoce, např. černý rybíz. Nalijte do formy a nechte v ztuhnout. Po ztuhnutí nakrájejte na kousky.


5. Na vánoční stůl patří ovoce. Zvykli jste si však brát jej jen jako ozdobu, zatímco cukroví konzumujeme po kilech? Zkuste to obráceně.
Příklad:
mandarinky (100 g) = 197 kJ
jablka (100 g) = 255 kJ
pomeranče (100g) = 200 kJ


6. Chlebíčky, chlebíčky a zase chlebíčky! Nahraďte je. Připravte malé jednohubky a namísto rohlíku či veky použijte tvrdý nízkotučný tvaroh nebo okurku. Ozdobou nemusí být nutně vajíčko, hroznové víno nebo kousek pomeranče vypadá mnohem lépe.
Příklad:
pečivo 100 g = 900 1 000 kJ
nízkotučný tvaroh 100 g = 400 kJ


7. Vánoce znamenají příliv návštěv a příbuzných a spolu s nimi posezení u skleničky dobrého pití. Pozor na množství zkonzumovaného alkoholu a přeslazených limonád.
Alkohol je "zabiják" krásné postavy, a proto by bylo nejlepší ho vynechat úplně. Ptáte se proč? Stačí se podívat po "večerním tahu" na vaše tělo a uvidíte, jak budete opuchlá. Tělo se totiž při konzumaci dehydratuje a ještě spořádá spoustu kalorií. Takže pokud chcete pít, tak si dejte vinný střik nebo suché bílé víno, samozřejmě v přiměřeném množství ;).

Energetická hodnota alkoholu ve 100 ml
- víno bílé 286 Kj
- víno červené 322 Kj
- sekt sladký 451 Kj
- vaječný likér 1190 Kj
- whisky 1020 Kj
- vaječný koňak 1 350 kJ

8. Uklízejte! Úklid zaměstná vaše tělo i mysl. Spálíte nějakou tu kalorii a na jídlo nebudete mít čas ani pomyšlení.
Příklad:
utírání prachu, žehlení umývání a utírání nádobí = 400 - 800 kJ/hodinu
zametání nebo vytírání podlahy, věšení prádla = 800 - 1 000 kJ/hodinu
luxování, mytí oken = 1 000 - 1 500 kJ


9. Sportujte. Vánoce nemusíte strávit s ovladačem od televize v ruce jedné a vanilkovými rohlíčky v té druhé. Odpočinete si a zároveň protáhnete tělo.Nesnažte se ospravedlnit tím, že nestíháte chodit do posilovny, kvůli těm shonům. Jsou totiž tací lidé, kteří to zvládají také, tak proč ne vy! A kdybyste to přece jen nestihla, tak choďte na procházky se svým čtyřnohým nebo dvounohým miláčkem.
Příklad:
chůze rychlostí 4 km/hod = 800 - 1 000 kJ
chůze rychlostí 8 km/hod = 1 500 - 1 900 kJ

10. Nestresujte se. Stres a únava zvyšují riziko přejídání! Dopřejte si proto dostatek spánku a relaxace.


SVÁTEČNÍ DIETNÍ JÍDELNÍČEK

Chcete si držet linii i přes Vánoce, ale nechcete si odepřít tradičního kapra? Vyzkoušejte jídelníček, který tahle dvě přání skloubí dohromady. A možná nakonec ještě nějaké to kilo zhubnete!
Zkuste kapra tentokrát místo smažení uvařit.
Foto: PROFIMEDIA.CZ
Doporučené denní hodnoty u dospělé ženy: 8500 - 11 000 kJ
Doporučené denní hodnoty u dospělého muže: 10 000 - 14 000 kJ
Snídaně:
* Vánočka 100 g 1516 kJ
* Ovocný čaj 0 kJ
Svačina:
* Jablko 100 g 255 kJ
Oběd:
* Houbový kuba (1 porce 80 g krup, houby, cibule) 1743 kJ
Svačina:
* Zeleninový salát (mix) 100 g 200 kJ
Večeře:
* Rybí polévka 638 kJ
* Vařený kapr s citrónem (1 porce = 100 g kapra, 25 g mrkve, 10 g celeru, 10 g petržele, 10 g cibule, 15 g rostlinného tuku Flora original, citronová šťáva, sůl) 941 kJ
* Vařené brambory 100 g 302 kJ
CELKEM MENU = 5595 KJ