Výkrmná dieta

13. ledna 2008 v 17:12 |  Diety
Energetická potřeba vašeho těla se pohybuje v poměrně širokém rozmezí podle vašeho věku, zdravotního stavu, kondice a životního stylu. Doporučený příjem potravy u zdravých dívek je 2000-2500 kcal (8500 -10500 kJ). Energetický příjem vyhublých anorektických dívek závisí zpočátku léčby na energetickém příjmu a skladbě jídelníčku před léčbou a na jejich tělesné hmotnosti. Pokud jsou dívky extrémně vyhublé nebo jedly jen velmi málo, po několik prvních dní by měly jíst jen asi 5000 kJ (1200 kcal). Umožní jim to přizpůsobit se normálním stravovacím zvyklostem a skladbě jídla. Po týdnu je však už možné poměrně rychle zvyšovat energetický příjem až na úroveň nezbytnou pro růst tělesné hmotnosti o 0,5-1 kg týdně. To představuje průměrný energetický příjem 3000-4000 kcal denně. Do dvou týdnů od začátku léčby by anorektická dívka měla jíst normální množství a složení stravy obsahující alespoň 2000 kcal (8400 kJ).
U velmi vyhublých pacientek by měly probíhat první kroky k normální výživě a tělesné hmotnosti pod dohledem lékaře. Pečlivě je třeba sledovat zejména nedostatek některých látek v krevním séru. Významný je zejména nedostatek draslíku, fosforu a hořčíku, jejichž potřeba je v důsledku hladovění enormní. Jejich prudký pokles má za následek srdeční arytmie a křeče, případně i paralýzu dechového svalstva.
Pokud začnou být podvyživení lidé s výrazným nedostatkem draslíku, fosforu a hořčíku jednostranně vyživováni sacharidy bez dostatečného přísunu zmíněných minerálů, jejich hladina v krevním séru nebezpečně klesne. Této potřebě je třeba přizpůsobit výživu nemocných v prvních týdnech, kdy se denní energetická hodnota postupně zvyšuje na nezbytných 3000 kcal. Chybějící energii je vhodné doplňovat nutričními nápoji, které jsou obohaceny bílkovinami a zmíněnými minerály (například Resource, Protein Extra). Proto je také třeba do svého jídelníčku co nejrychleji zařadit maso, mléčné neodtučněné výrobky včetně másla, vajíčka, banány, celozrnné pečivo a pít minerální vody (vhodná je například Magnézia) a v prvních dnech "výkrmného režimu" omezit cukry. Pozor ale, s ničím to raději nepřehánějte. Ve výživě vše souvisí se vším a nic nevyřešíte tím, že se začnete přejídat potravinami bohatými na hořčík a nevezmete si ani kousek čokolády. Nebezpečné jsou extrémy a není třeba se bát jednoho rohlíku nebo kostky cukru.

Pro vzrůst tělesné hmotnosti je nezbytný denní energetický příjem v rozmezí minimálně 3000-4000 kcal (12 600-16 800 kJ). Na 1 kg tělesné váhy, o který chcete přibrat, potřebujete získat v průměru 25 000- 30 000 kJ, nad svoji běžnou energetickou potřebu. To znamená, že přibližně 7000 kcal navíc je cena za kilogram tělesné hmotnosti. Když si vezmete například:
Snídani, která má kolem 2500 kJ. To jsou 3 rohlíky s máslem a džemem nebo se šunkou a sladký čaj nebo 1/4 kg závinu (asi 5 větších kousků) a sklenici plnotučného mléka nebo 30 g corn flakes s mlékem a 2 koblihy nebo 2 croissany.
Přesnídávku kolem 1200 kJ, což je například tmavý rohlík se 2 plátky sýra a 2 dcl slazeného nápoje (kokakola, fanta apod.) nebo velká tatranka a jogurt 125 ml nebo Pribináček.
Oběd, který představuje energetický příjem asi 4000 kJ, znamená, že si dáte alespoň polévku (asi 300 kJ), "hospodskou" porci masitého hlavního jídla s běžnou přílohou (například kuře s bramborem, hovězí guláš s rýží nebo s knedlíky 2500-3000 kJ), salát s francouzskou zálivkou (trochu olivového oleje, hořčice a vinného octa, asi 250-300 kJ) a moučník (oplatka asi 600 kJ).
Svačinu (1500 kJ) představuje například houska s tučným sýrem, jablko a kiwi nebo smetanový jogurt 150 ml a maková buchta.
Večeři (2800 kJ). Na ni vám bude "stačit" například polévka (300 kJ), velká porce bramborových šišek se strouhankou (1800 kJ) a jako moučník hrnek slazeného čaje se sušenkami, nebo těstoviny se sýrem (1800 kJ), italský míchaný zeleninový salát (450 kJ) a ovoce jako moučník.
Druhou večeři (1200 kJ), ke které můžete mít například chleba s máslem a se šunkou nebo palačinku s ovocem nebo banán a nějaký smetanový mléčný krém.

Když sečtete energetickou hodnotu jídel v uvedeném příkladu, tak se dostanete na přibližně 13 200 kJ, což může být pro někoho, když má přibírat na váze, ještě málo. Přesto se budete už po snědení poloviny uvedeného množství jídla cítit přejedeni.
Na jednu stranu vás může podobné množství jídla děsit, když jste předtím zvažovali každé zrnko rýže, na druhou stranu se můžete uklidnit. Jestliže k tomu, abyste začali skutečně přibírat na váze musíte tolik jíst, není pro vás problém, když náhodou sníte například o trochu víc másla, navíc plátek sýra nebo šunky. Z hlediska pohybu na váze o nic nejde. Je to jen 200 kJ, což je 1,6 % vašeho denního energetického příjmu. Současně je z tohoto přehledu jasné, že nemůžete přibrat na svoji normální váhu, jestliže zásadně nezměníte svůj jídelníček.

Uvedený příklad rovněž vysvětluje, proč jsou nebezpečné a nevhodné nízkoenergetické potraviny, stejně tak jako nadměrná konzumace ovoce a zeleniny. Na to, abyste dosáhli nezbytný denní energetický příjem a začali přibírat, byste museli každý den sníst například 32 velkých jablek nebo 95 průměrně velkých mrkví nebo 5 kg odtučněného tvarohu. Váš žaludek by si zvykal na velký obsah a vy byste se pak snadno přejedli. Pocit hladu cítíte také tehdy, když nemáte žaludek zaplněný tak, jak jste zvyklí, což může být s roztaženým žaludkem problém. O co "bezpečnější" je potom například chleba se stogramovou klobásou? Abyste dosáhli nezbytných 3000 kcal, stačí, když za den sníte šest a půl těchto klobás se stejným množstvím chlebů. Samozřejmě, nic se nemá přehánět. To platí o klobásách stejně jako o mrkvi. Vaše strava má být pestrá a dostatečně vydatná.

Některé anorektičky si stěžují na pocit nafouklosti a výrazné zažívací obtíže, které cítí po najedení a které mohou výjimečně trvat i několik hodin. Tyto obtíže jsou většinou způsobeny pomalým vyprazdňováním žaludku v důsledku předcházející nedostatečné výživy. Nemocní s podobnými obtížemi by se měli obrátit na svého lékaře a požádat ho o lék. Je dobré vědět, že tyto nepříjemné pocity, stejně tak jako nutkání vzít si projímadla nebo cvičit jsou přirozeným důsledkem změny jídelních zvyklostí a časem ustoupí. Důležité je tomuto nutkání nepodlehnout ani se nevracet ke starým jídelním zvyklostem. Nepříjemné pocity, to je cena, kterou nyní platíte za psychické a tělesné zdraví v budoucnu. Jestliže nyní znovu ustoupíte strachu z tloušťky a nepříjemným pocitům, budete s nimi za rok bojovat znovu a budou silnější.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 marty321 marty321 | Web | 25. července 2008 v 20:17 | Reagovat

chcete zhubnout? klikejte na web

2 www.doplnky-fitness.cz www.doplnky-fitness.cz | Web | 15. února 2009 v 15:27 | Reagovat

Ahoj. Za prvé bych se chtěl omluvit za reklamu, ale fakt mi to nedalo a musím se pochlubit. Kukněte sem: www.doplnky-fitness.cz. Jestli chcete zhubnout, vypadat krásně, udělat ze sebe svalovce, kvalitně posilovat, dělat kulturistiku a další věci, tak to určitě navštivte. Sám jsem tam už parkrát nakoupil a nemůžu si to vynachválit. Klikejte na web a jste tam a navíc za pokus nic nedáte ;-)

3 Kristýna Kristýna | 6. července 2010 v 13:32 | Reagovat

ahojky chtěla byych přibrat nějaké to kilo navíc protože jsem moc hubená ale zase se nechci tláskat pořád jen sušenkama protože to mi také moc nepomáhá.Jím pravidelně ale kila nejdou a nejdou nahoru znáte někdo nějakou radu prosím piště kdyžtak ne email kkikkisekk@seznam.cz

4 wviq wviq | 9. ledna 2011 v 20:15 | Reagovat

prosimvas ak chcete vykrmovat ty chudery takhle drasticky, naka holka hubne ak blazen pak ji zacnou takhle cpat svinstvem, vona je pak zas tlusta a cely se to opakuje znova, hlavni je je naucit jist zdrave a normalne a ne je cpat kvantama knedliku, omackama a sladkym

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama