V

6. ledna 2008 v 13:34 |  Slovníček zdravé výživy
1. VEGANISMUS
= žádné maso, žádné mléčné výrobky ani vejce. Dokonce ani med. Správní vegani nepoužívají výrobky z kůže, vlny, peří ani hedvábí.

2.VITAMÍNY
= organické sloučeniny nezbytné pro chod látkové výměny organismu. Na rozdíl od bakterií potřebují vyšší živočichové jejich příjem z vnějšího prostředí, protože postrádají enzymatický aparát pro jejich výrobu. Vzhledem k tomu, že jsou v dostatečné míře zastoupeny v potravě, kterou příjímáme (resp. kterou jsme kdysi příjimali), mohli jsme si evolučně dovolit vypustit celou řadu enzymů. Vitamíny fungují nejčastěji jako součásti molekul důležitých enzymů nebo chrání organismus před oxidačním stresem (antioxidanty).
Z heldiska příjmu, vstřebávání a vylučování se vitamíny dělí na ty rozpustné ve vodě a na rozpustné v tucích
Projevy nedostatku vitamínů jsou velmi různorodé, podle toho, který konkrétní vitamin chybí a jak hluboký je jeho nedostatek. Obecně se jedná o neprospívání, chřadnutí, strádání a různé nechorobné projevy jakéhosi "nezdraví" a nevůle. Krajním a známým případem nedostatku vitamínů jsou např. kurděje (vitamin C) nebo nemoc beri beri (vitamin B1).
Během účasti na našich programech zajistíme dostatečný přísun vitamínů, ať už potravou, nebo z kvalitních doplňků. Dozvíte se také více o tom, jak zacházet s čerstvým jídlem, které vitamínů obsahuje nejvíce.
3.VITARIÁNSTVÍ
= styl stravování, který povoluje výhradně konzumaci syrové zeleniny, ovoce a ořechů, semínek, speciálních druhů oliv a olivového oleje. Dle tohoto přístupu je vařená strava toxická a pro člověka absolutně nezdravá. Naopak syrová rostlinná strava údajně člověka zbaví všech obtíží a toxinů. Avšak výběr potravin je zúžen na minimum a s tím stoupá i pravděpodobnost výživových deficitů. Není možno pokrýt denní potřebu bílkovin, vápníku, některých vitaminů. Pokud člověk nedoplňuje svou stravu četnými výživovými doplňky, může po několika měsících dojít k vyčerpání rezerv organismu (například vitaminu B 12 a dalších faktorů) a klesá také výkonnost imunitního systému.
4.VLÁKNINA
souhrnné označení pro nestravitelné látky v potravě. Vláknina je tvořena především sacharidy. Některé látky této povahy jsou rozpustné ve vodě a jejich zástupcem je třeba pektin z jablek, jiné jsou nerozpustné jako třeba celulóza.
Mezinárodní zdravotnická organizace WHO doporučuje denní příjem alespoň 30g vlákniny, česká obezitologická společnost doporučuje 25-30g. Běžný příjem je přitom cca 10g.
Vláknina je pro moderního člověka přínosná mnohým způsobem. Usnadňuje trávení, zvětšuje pocit sytosti, upravuje konzistenci stolice z obou extrémů, chrání před mnoha střevními chorobami (divertikly, rakovina) a pomáhá žít našim přátelským bakteriím. Ty rozkládají vlákninu na látky, kterými se živí. Jedním z produktů tohoto rozkladu jsou jednoduché organické kyseliny, které zase slouží jako potrava pro buňky střevní stěny.
Protože je vláknina tak důležitá, rádi Vás během jakéhokoli programu poučíme o jejích zdrojích. Klientům v programech zařazujeme vlákninu jako doplněk hned zpočátku, právě pro blahodárný vliv na vyměšování. Její vysazení je možné s úpravou stravy, která pak zahrnuje vlákninu ve větší míře.
5.VOLNÉ RADIKÁLY
nestabilní a vesměs škodlivé částice vznikající během oxidačních procesů v těle; jejich tvorbu podporují různé fyzikálními stresory včetně potravy s nedostatkem antioxidantů, dále znečišťující látky v ovzduší a nadměrná námaha. Hrají důležitou úlohu v procesu stárnutí a při vzniku některých nemocí, například onemocnění tepen a rakoviny.
6.VÝDEJ ENERGIE
= spotřeba energie v organismu, závisí na věku, pohlaví, velikosti a tělesné kondici člověka
BMI - body mass index, index tělesné hmotnosti, výpočet, pomocí nějž lze určit, zda je váha optimální, nebo zda trpí člověk nadváhou či podvýživou. Hodnoty BMI: méně než 18 - podváha, 18 - 25 ideální hmotnost, 25 - 30 nadváha, nad 30 obezita ohrožující zdraví. Výpočet BMI: hmotnost (kg) / druhá mocnina výšky (m).
7.VÝŽIVOVÉ DPOLŇKY
Doplňky stravy nejsou rozhodně všelékem při hubnutí. Jsou ale ideálním podpůrným prostředkem, aby se organismus při hubnutí nerozhodil. Tím, že je tělu dodáme, můžeme zabránit psychickému i fyzickému vyčerpání.
Cílem podávání výživových doplňků tedy není léčit, ale spíše pomáhat preventivně. Při hubnutí doplňky chrání před nežádoucími účinky různých výživových stylů, podporují rekonvalescenci. Výběr potravinových doplňků má být vysoce individuální, každý potřebuje jinou sestavu doplňků. Nejčastěji používané doplňky stravy: CLA, Omega-3, Karnitin, Q10, Chrom, kyselina alfa-lipoová, vláknina, zažívací enzymy.
Dnes už se sice dočteme v mnoha publikacích či na internetu o různých potravinových doplňcích s popisem jejich použití i dávkování, jenže tzv. přírodní medicína v ČR dosud stojí stále tak nějak mimo zákon. Přitom sami klasičtí lékaři nemají proti používání doplňků v prevenci námitky. V případě prodeje doplňků v lékárnách není však zatím bohužel informovanost klienta zajištěna, prodejce se spoléhá pouze na etiketu, kde se však dle naší legislativy nesmí tyto účinky psát, jelikož se nejedná o schválený lék.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 marty321 marty321 | E-mail | Web | 11. června 2008 v 13:38 | Reagovat

ať už hledáte jakýkoliv doplněk hravě a levně ho seženete po kliknutí na web

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama