Tuky

12. ledna 2008 v 13:18 |  Odborné články
V naší stravě by měly tuky tvořit 30 - 35 % z celkového denního přijmu energie. Pouze 1/3 by měla být hrazena tuky živočišnými, a to jak v podobě zjevné (máslo, sádlo, škvarky, slanina, lůj), tak v podobě skryté (uzeniny, tučné maso, tučné mléčné výrobky, sušenky, dorty). Toto množství však často nevědomky překročíme právě díky skrytým živočišným tukům. V živočišných tucích převažují tzv. nasycené mastné kyseliny, které podporují zvyšování cholesterolu a také z velké většiny samy cholesterol obsahují. Zbývající 2/3 přijatých tuků by měly tvořit kvalitní rostlinné tuky (rostlinné tuky a oleje). V těch naopak převažují tzv. nenasycené mastné kyseliny, které dokonce podporují snižování hladiny cholesterolu. Do skupiny příznivých nenasycených kyselin patří mimo jiné vícenenasycené mastné kyseliny. Z nich jsou v popředí zájmu odborníků hlavně tzv. omega 6 a omega 3 mastné kyseliny, které mají příznivý vliv na náš srdečně-cévní systém (například na hladinu cholesterolu) a pomáhají snižovat riziko vzniku náhlých srdečních příhod. Najdeme je zejména v rybím tuku (má jiné složení než ostatní živočišné tuky), v rostlinných olejích, ořechách, v listové zelenině a rostlinných tucích.
Tuky jsou složené z glycerolu a mastných kyselin. Právě jednotlivé typy mastných kyselin určují vliv tuků na naše zdraví.

Nasycené mastné kyseliny - SAFA (saturated fatty acids)

Převažují v tucích živočišného původu. Tento typ mastných kyselin zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi, a tím i riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění. Jejich konzumace je v České republice zhruba dvakrát vyšší, než jsou hodnoty doporučované odborníky. Proto bychom měli konzumaci nasycených mastných kyselin výrazně omezovat.

Mononenasycené mastné kyseliny - MUFA (monounsaturated fatty acids)

Velký podíl těchto kyselin je v rostlinných olejích. Pozitivní vliv byl doložen hlavně v případech, kdy nahradily ve stravě nasycené mastné kyseliny (obsažené zejména v živočišných tucích).

Vícenenasycené mastné kyseliny - PUFA (polyunsaturated fatty acids)

Nejvíce jsou obsaženy v tucích rostlinného původu a v rybím tuku. Pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi efektivněji než MUFA, a tím snižovat riziko vzniku krevních sraženin. Mají významnou úlohu v prevenci srdečně-cévních onemocnění.
Do této skupiny vícenenasycených mastných kyselin patří omega 6 a omega 3 kyseliny, které jsou pro naše zdraví velmi důležité. Některé z těchto kyselin patří do skupiny esenciálních (nezbytných), tedy takových, které si náš organizmus nedokáže vytvořit sám a musíme je proto dodávat stravou (jedná se o kyselinu linolovou, patřící do skupiny omega 6 vícenenasycených mastných kyselin, a o kyselinu alfa-linolenovou, patřící do skupiny omega 3 mastných kyselin). O linolové mastné kyselině je již řadu let známo, že pomáhá snižovat hladinu celkového i LDL cholesterolu. V popředí zájmu odborníků jsou zejména omega 3 mastné kyseliny, u nichž byl prokázán příznivý vliv na náš srdečně-cévní systém tím, že pomáhají např. snižovat hladinu cholesterolu. Pozitivně působí také mechanizmy, které nejsou ještě zcela objasněny. Proto bychom měli dbát na to, abychom jich měli ve stravě dostatek. Tyto omega 3 mastné kyseliny najdeme zejména v rybím tuku (má jiné složení než ostatní živočišné tuky a převažují v něm prospěšné nenasycené mastné kyseliny), v rostlinných olejích, ořechách, v listové zelenině a rostlinných tucích.

Trans mastné kyseliny - TFA (trans fatty acids)

Podílejí se na zvýšení hladiny cholesterolu v krvi a mají negativní vliv na náš srdečně-cévní systém. Vznikaly při starších technologických postupech výroby tuků, tzv. částečným ztužováním (částečnou hydrogenací). Tato technologie se používala k přípravě tzv. tukové násady. Tuková násady, tedy směs tuků, z nichž byl následně vyroben finální výrobek (rostlinný tuk), přitom tvořila pouze jednu ze surovin používaných při výrobě rostlinných tuků. V současné době je k výrobě kvalitních roztíratelných rostlinných tuků používán nový výrobní postup, tzv. interesterifikace, při které trans mastné kyseliny prakticky nevznikají.
Největším zdrojem těchto kyselin jsou v dnešní době některé druhy sladkého pečiva a zákusků (kam jsou stále ještě ztužené tuky přidávány), některé pokrmy rychlého občerstvení a živočišné tuky.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama