Tofu - zdraví na talíři

7. ledna 2008 v 19:38 |  Potraviny pro Vaši linii
Tofu má v asijské kuchyni tradici starou dvě tisíciletí. Je to mnohostranně využitelná
surovina, používaná v teplé i studené kuchyni.
Tofu (někdy také přezdívaný jako sójový tvaroh) je měkký sýr, který vzniká srážením čerstvého sójového mléka. Obsahuje velké množství lehce stravitelných bílkovin, málo tuku, neobsahuje cholesterol a je velmi kvalitním zdrojem vápníku, hořčíku, železa, vitaminů skupiny B a vitaminu E. Tofu je z 90 % stravitelné, protože se během výroby odstraní téměř všechny nestravitelné části. Průměrně má 336 kJ na 100g. Má dvakrát více vápníku než mléko, dvakrát více železa než hovězí játra a šestkrát více železa než špenát. Tofu příznivě ovlivňuje činnost trávicího traktu, chrání ho před nádorovým onemocněním a snižuje hladinu cholesterolu.

K přírodním tofu se přidávají různé ingredience, které dokáže skvěle absorbovat, má různý tvar a strukturu a mnohostranné použití. Lze ho kořenit, sladit, konzumovat syrové, smažené, vařené nebo pečené. Používá se při přípravě dezertů, jogurtů, salátů, omáček, majonéz, přidává se do pečiva, těstovin, náplní, masových výrobků. Koupit můžeme i již ochucené tofu - například zeleninové, uzené, bylinkové či například tofu s mořskou řasou.
Recepty z tofu:
Tofu s kukuřicí a smetanou

50 g uzeného tofu, 50 g mražené kukuřice, kelímek kysané smetany, 1 cibule, kari, sójová omáčka, vegeta, worcester, olivový olej
Tofu pokrájíme na kostičky. Cibuli zpěníme na oleji, přidáme tofu, sójovou omáčku, worcester, vegetu a kari. Po chvíli přidáme kukuřici, podlijeme vodou a dusíme. Nakonec přidáme kysanou smetanu a podáváme.
Špagety s tofu
půl balíčku celozrnných špaget, olivový olej, 1 tofu, 1 lžíce sójové omáčky, 3 šálky rajčatového pyré, 1 šálek pokrájené a v páře uvařené brokolice, 1 cibule, bazalka, oregano, sůl
K cibuli zpěněné na oleji přidáme nadrobno namačkané tofu, sójovou omáčkou, brokolici a krátce prohřejeme. Zalijeme rajčatovým pyré, ochutíme bylinkami, utřeným česnekem, provaříme a pak směs nalijeme na uvařené špagety.
Sladké tofu nudle s broskvemi
1 sáček celozrnných nudlí, 200g strouhaného tofu, med, sůl, 0,2l sójového mléka, 4 lžičky posekaných ořechů, rostlinné máslo, broskve
Uvařené nudle necháme okapat a rozdělíme je na talíře. Strouhané tofu smícháme se sójovým mlékem a medem, dáme na nudle, posypeme strouhanými ořechy, pokapeme máslem a posypeme kousky broskví.
Tofu nasladko
200 g přírodního tofu, 100 g rozinek, karamel, rum
Tofu nakrájíme na kostičky, přidáme povařené a okapané rozinky, zalijeme karamelem a rumem. Dáme odležet do lednice a podáváme.
Tofu salát s rajčaty
půl balíčku uzeného tofu, 4 rajčata, 1 cibule, olivový olej, sůl, bylinky
Rajčata a tofu pokrájíme na kostičky, cibuli na kolečka, přidáme olej, sůl a čerstvé posekané bylinky a pořádně promícháme. Podáváme s celozrnným pečivem.
Zapečené tofu se zelím
1 kg brambor, 300 g kysaného zelí, 2 cibule, 200 g uzeného tofu, olivový olej, sůl, pepř
Brambory uvaříme ve slupce, oloupeme je a nakrájíme na plátky. Kyselé zelí propereme a nakrájíme na kousky. Cibuli pokrájenou najemno zpěníme na oleji spolu s uzeným tofu nakrájeným na kostičky. Zapékací misku vymažeme olejem, klademe na něj plátky brambor, vrstvu zelí, tofu a cibuli, pak znovu plátky brambor, pokapeme olejem a necháme péct
přibližně 45 minut.
Tofu na žampionech
250 g tofu, 100 g nakrájených žampiónů, 1 cibule, olivový olej, sójová omáčka, mletá paprika, kmín, majoránka, sůl, 1 šálek vody, 1 lžíce celozrnné hladké mouky
Tofu pokrájíme na kostky, ochutíme ho sójovou omáčkou, kořením, solí, pokapeme olejem a necháme půl hodiny odležet. Pokrájenou cibuli zpěníme na oleji, přidáme nakrájené žampióny a krátce podusíme. Namarinované tofu rychle opečeme na pánvi, smícháme s podušenými žampióny, podlijeme šálkem vody a zahustíme lžící mouky. Podáváme s rýží nebo
těstovinami.
Špagety s tofu a rajskou omáčkou
půl balíčku celozrnných špaget, olivový olej, 1 tofu, 1 lžíce sójové omáčky, 3 šálky rajčatového pyré, 1 šálek nasekané brokolice, 1 cibule, bazalka, oregano, sůl
Na oleji zpěníme cibuli, přidáme nadrobno namačkané tofu, sójovou omáčkou, brokolici a krátce prohřejeme. Pak zalijeme rajčatovým pyré, ochutíme bylinkami, utřeným česnekem a ještě chvíli povaříme. Hotovou omáčkou zalijeme uvařené špagety a podáváme.
Sladké nudle se sýrem tofu a broskvemi
1 sáček celozrnných nudlí, 200g strouhaného tofu, med, sůl, 0,2l sójového mléka, 4 lžičky posekaných ořechů, 2 lžíce rozpuštěného rostlinného másla, ovoce
Nudle uvaříme doměkka, propláchneme je, necháme okapat a rozdělíme na talíře. Připravíme směs ze strouhaného sójového sýra, sójového mléka a medu, dáme na nudle, posypeme strouhanými ořechy, pokapeme máslem a obložíme kousky broskví.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama