Pitný režim

21. ledna 2008 v 17:57 |  Rady a tipy

Optimální pitný režim

Doplňování tekutin, pro které se vžil pojem pitný režim, je způsob, jak pokrýt jejich každodenní ztráty. Vždy je nutné udržet rovnováhu mezi příjmem a výdejem tekutin. Napít bychom se měli ještě dříve než pocítíme žízeň. Pokud chceme zjistit, zda přijímáme dostatek tekutin, stačí, podíváme-li se, jaké je množství a zbarvení moči. Pokud má moč tmavou barvu, je to známka nedostatečného zásobení tekutinami. Pozor ale na některé doplňky výživy, zejména vitaminové preparáty zbarvují moč tmavě.

Optimálně bychom měli vypít denně 2-3 litry tekutin.

Samozřejmě, pokud se pohybujeme v horku, těžce pracujeme nebo sportujeme, musí být tekutin k dispozici více. Záleží i na skladbě jídelníčku: pokud je základem zelenina, ovoce a mléčné výrobky, může být příjem tekutin formou nápojů o něco nižší (viz tabulka obsah vody v potravinách). Příjem tekutin by měl být plynulý v průběhu dne. Domněnka, že v zaměstnání stačí vypít několik šálků kávy a potom vše dohnat večer, je mylná a nebezpečná. Základem pitného režimu mají být nekalorické nápoje, hlavně voda, nejlépe minerální s nízkou až střední mineralizací, s vyváženým poměrem minerálů.

Jaká jsou rizika nedostatečného příjmu tekutin?

Nedostatek tekutin způsobuje dehydrataci organismu, což vnímají ze všeho nejdříve mozkové buňky. Proto dochází k bolestem hlavy až poruchám psychiky. Akutní nedostatek tekutin se projevuje žízní(při ztrátě 2% tělesné hmotnosti), větší ztráty vody vedou k poklesu fyzické i psychické výkonnosti, pocitu slabosti, nevolnosti až křečím. Chronický(dlouhodobý) nedostatek tekutin má za následek stálou únavnost, pokles výkonnosti (často u sportovců) a samozřejmě větší pravděpodobnost vzniku ledvinových kamenů.

Největší problém s dodržením pitného režimu mají:

Děti - mohou mít horší školní výsledky, jsou podrážděné, perspektivně mají větší tendenci k onemocnění ledvin a močových cest. Senioři- vnímání pocitu žízně je u starších lidí oslabeno, pitný režim je ale často špatný kvůli jejich pohodlnosti.
Pracovně přetížení lidé - nedostatek času (mnohdy je výmluvou) vede k pití pouhé kávy, dehydratace způsobená kávou zhoršuje soustředění na práci.
Lidé, kteří hubnou - průběh redukčního režimu je při nedostatku tekutin subjektivně hůře vnímán, zhoršuje se zácpa (která bývá průvodním jevem při hubnutí), zbytečně rychle stárne pokožka.
Obsah vody v potravinách (g/100 g):
bramborové chipsy2,3
sušenky5
vlašské ořechy5
cornflakes6
ovesné vločky13
sušené meruňky17
rozinky26
bageta30
parmezán30
džem35
čedar36
chléb40
šunka42-62
hranolky43
černé olivy44
eidam49
tuňák v oleji52
mozzarella57
kuřecí prsa71
banán, vejce74
zelené olivy75
brambory78
jablko84
meruňky, mrkev86
mandarinky87
mléko, jogurt88
jahody90
paprika91
meloun, rajčata, žampiony94
hlávkový salát95
okurka salátová96,5
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 www.doplnky-fitness.cz www.doplnky-fitness.cz | Web | 15. února 2009 v 15:31 | Reagovat

Ahoj. Za prvé bych se chtěl omluvit za reklamu, ale fakt mi to nedalo a musím se pochlubit. Kukněte sem: www.doplnky-fitness.cz. Jestli chcete zhubnout, vypadat krásně, udělat ze sebe svalovce, kvalitně posilovat, dělat kulturistiku a další věci, tak to určitě navštivte. Sám jsem tam už parkrát nakoupil a nemůžu si to vynachválit. Klikejte na web a jste tam a navíc za pokus nic nedáte ;-)

2 Kačenka Kačenka | E-mail | Web | 26. února 2016 v 11:49 | Reagovat

2,5 litru tekutin denně zahrnuje i vodu obsaženou v potravinách. Vůbec není pravda, že by ji člověk měl za den skutečně vypít. Jedná se o velmi dobře zakořeněný mýtus, který nahrává prodejcům balené vody a "zdravých lahví" na vodu, ale šíří se víceméně samospádem kvůli hlouposti redaktorek lifestylových magazínů.
Neexistuje jediný vědecký důkaz pro to, že by zvýšený příjem vody u zdravého jedince vedl ke zlepšení pleti, činnosti ledvin nebo jater, lymfatického systému nebo zažívání. Příznaky dehydratace v nepozornosti, nespavosti a podobně jsou sice převzaté z odborné literatury, ale jedná se o opravdovou dehydrataci, které není zdravý člověk schopen dosáhnout bez vytrvalého přemáhání pocitu žízně.
Takže hlavně klid a nohy v teple..

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama