Mrkev - něco pro vaše oči

7. ledna 2008 v 19:44 |  Potraviny pro Vaši linii
Mrkev je především důležitým zdrojem provitaminu A, karotenu, obsahuje ho ve 100 g až 10 mg.
Má také velké množství selenu, což je stopový prvek velmi důležitý pro náš imunitní systém. Nalezneme tu ale i vitamin D, E, K, vlákninu, lehce stravitelnou glukózu, lecitin, hořčík, vápník, železo, draslík, jód, kyselinu nikotinovou, zinek, chlór. Kvůli tuhým buněčných stěnám v syrové mrkvi dokáže tělo přeměnit na vitamin A jen čtvrtinu betakarotenu, proto je nejvýhodnější ji tepelně upravovat s tukem. Mrkev zvyšuje odolnost organismu, pomáhá při zácpách, posiluje srdce a cévy, podporuje vývoj a růst u dětí, prospívá těhotným ženám, zlepšuje vidění, stará se o hezkou pleť, vlasy a nehty, urychluje hojení ran, posiluje sliznice v těle a chrání proti volným radikálům.
Recepty:
Jogurtová mrkev s česnekem

100 g mrkve, stroužek česneku, 70 g bílého jogurtu, sůl, pepř, citronová šťáva, worcesterská omáčka, lžička olivového oleje
Mrkev umyjeme a pořádně očistíme. Nakrájíme na kolečka a podusíme doměkka na olivovém oleji spolu se solí a pepřem. Jogurt ochutíme citronovou šťávou, solí, pepřem, utřeným česnekem a worcesterem. Hotové mrkve přelijeme směsí a podáváme.
Máslová mrkev
větší mrkev, půl cibule, 2 stroužky česneku, lžička másla, lžička celozrnné mouky, sůl, pepř
Mrkev, cibuli a česnek nastrouháme na větší nudličky. Cibuli a česnek necháme na másle zezlátnout, pak přidáme mrkev, sůl, pepř, trochu vody a dusíme do měkka. Zaprášíme moukou a dodusíme.
Krupicová polévka s mrkví
1/2 l vody, 15 g krupice, 40 g mrkve, 40 g celeru, 20 g petržele, bílek, 1/2 kostky masoxu (Wurzl), sůl
Mrkve, celer a petržel pokrájíme na kostičky, přidáme vodu a masox a vaříme doměkka. Pak zašleháme bílek s krupicí, ochutíme solí a petrželkou.
Mrkev zapečená s balkánským sýrem
8 mrkví, 2 dl mléka, 2 vejce, 2 lžíce celozrnné strouhanky, 200 g balkánského sýra,sůl, olivový olej
Mrkev nakrájíme na tenká kolečka, podlijeme trochou vody, osolíme a dusíme doměkka. V mléce rozšleháme vejce, nastrouhaný balkánský sýr a promícháme s mrkví. Zapékací misku vytřeme olejem, dáme do ní směs, posypeme strouhankou a dáme do vyhřáté trouby zapéct na 20 minut při 190 stupních.
Mexická mrkev
600 g mrkve, 150 g žervé, 1 dl mléka, 1 chilli paprička, sůl, pepř, petrželka
Mrkev nakrájíme na plátky a uvaříme v osolené vodě doměkka. Žervé rozmícháme s mlékem, pomalu zahříváme, pak přidáme nadrobno nakrájenou chilli papričku, sůl, pepř a mrkev. Prohřejeme, posypeme petrželkou a podáváme.
Mrkvová směs na olivovém oleji
600 g mrkve, 3 lžíce olivového oleje, 2 cibule, 2 lžíce celozrnné mouky, 3 dl vývaru z kostky (Wurzl), sůl, petrželka
Očištěnou a na kolečka nakrájenou mrkev zalijeme vodou, osolíme a vaříme doměkka. Cibuli pokrájenou nadrobno osmahneme oleji, zaprášíme moukou a zalijeme vývarem. Povaříme, přidáme hotovou mrkev, prohřejeme, posypeme petrželkou a podáváme.
Mrkvové placičky s kysanou smetanou
4 větší mrkve, 150 g strouhaného sýra, 2 vejce, 2 lžíce celozrnné mouky, 1 kysaná smetana, půl cibule, sůl, majoránka
Mrkve nastrouháme na hrubém struhadle a promícháme je se sýrem, vajíčky, moukou, smetanou a nasekanou cibulku. Ochutíme majoránkou a osolíme. Pak z hmoty tvoříme placičky, které dáme na plech s pečícím papírem, pokapeme olivovým olejem a upečeme dozlatova.
Poznámka: Wurzl je bio zeleninový bujon, který se používá do omáček, polévek, těstovinových či zeleninových jídel. Obsahuje bio zeleninu (petržel, mrkev, pórek, pastinák, celer, cibule), kukuřičný škrob, slad, výtažky z droždí, slunečnicový olej, koření, mořská sůl a bylinky.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama