M

6. ledna 2008 v 13:57 |  Slovníček zdravé výživy
1. MENTÁLNÍ ANOREXIE
=porucha příjmu potravy vyskytující se zejména u dospívajících dívek, trpí jí přibližně 1% mladých žen. Hlavními příznaky jsou : značný úbytek hmotnosti, nadměrná aktivita, tajnůstkářství a defenzivní chování, nadměrná tělesná aktivita, zimomřivost, používání projímadel, ztenčení vlasů, suchá kůže, zástava menstruace. Nutná je včasná lékařská péče.

2. MINERÁLY
Pod pojmem minerály rozumíme prvky, které tělo potřebuje pro svou funkci. V potravě musíme příjimat prvky z velké části Mendělejovovy periodické tabulky, abychom vůbec mohli žít.
Z největší části jsou naše těla tvořena prvky C, O, H a N, tedy uhlíkem, kyslíkem, vodíkem a dusíkem. Tyto prvky jsou základní strukturální prvky a tvoří vlastní masu našeho těla.
Makroprvky nebo makrominerály jsou ty minerální prvky, které potřebujeme v relativně velkém množství. Jedná se vápník (Ca), fosfor (P), sodík (Na), chlór (Cl), draslík (K) a síru (S). Tyto minerály jsou součástí důležitých struktur (kosti) a molekul (dusík a síra v bílkovinách).
Ostatním potřebným minerálům říkáme mikroprvky, stopové prvky, mikrominerály a jedná se namátkou o železo (Fe), kobalt (Co), chrom (Cr), zinek (Zn), selen (Se), jód (I) apod. Tyto prvky často fungují jako aktivní centra důležitých enzymů nebo bílkovin se zvláštní funkcí. Železo váže kyslík v hemoglobinu červených krvinek, chrom se účastní metabolismu glukózy, iod je součástí hormonů štítné žlázy apod.
mineral_specimen.jpg
Na neustálém přívodu minerálů z první skupiny jsme zcela závislí a bez něj bychom rychle zahynuli. Prvky z druhé skupiny musíme příjímat pravidelně a jejich nedostatek povede k vážným poruchám už za několik málo dní. Minerály ze třetí skupiny potřebujeme v malých množstvích a tělo obvykle disponuje určitou zásobou, takže jejich případný nedostatek se projeví až za týdny či měsíce. Někdy se může jednat o téměř neviditelný problém, jako v případě selenu, který chrání buňky před mutacemi a tím pádem organismus před rakovinou. Nedostatek selenu se tak projeví vyšší pravděpodobností vzniku rakovinného onemocnění, což není nic, čeho by si člověk jen tak všiml.
Během našich programů Vám zajistíme dostatečný přísun důležitých prvků ve stravě jednak rozšířením jídelníčku, který bude zahrnovat nejrůznější zdroje důležitých živin a jednak suplementací vhodnými doplňky, alespoň zpočátku. Pouhé doplnění chybějících minerálů může vést k vylepšení tělesného pocitu a ústupu nenápadných vleklých obtíží.
3. METABOLISMUS
-označuje souhrn biochemických pochodů v těle. Český termín je látková výměna, je však dlouhý, proto se příliš neužívá.
Tělo je schopno vstřebávat široké spektrum různých látek, zpracovat je na poměrně malý počet jakýchsi "kostek" ve stavebnici metabolismu a z těch pak zase "postavit" nesmírně různorodé množství sloučenin, bílkovin atd. ze kterých se lidské tělo skládá. Podstatnou součástí metabolismu je mimo zpracování, přeměny a výroby látek také jejich spalování, kterým vzniká energie.
Spalování je výstižný výraz, neboť chemická podstata života má velmi blízko k ohni, na rozdíl od ohně je však dýchání pečlivě řízeno. Největší metabolickou aktivitu mají malé děti, s věkem rychlost přeměny látek klesá. Rychlost a účinnost metabolismu je závislá na celé řadě činitelů : dědičné výbavě člověka, na stavu jeho hormonů, na výživě (vitamíny, minerály), na stravě atp.
Během našich programů se o metabolismu dozvíte více, zaměříme se především na praktické důsledky přísunu a trávení sacharidů, bílkovin a tuků.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama