Luštěniny

7. ledna 2008 v 19:55 |  Potraviny pro Vaši linii
Spotřeba luštěnin je u nás hodně nízká -asi dva kilogramy na osobu. Jedním z důvodů je jejich dlouhá příprava a možné nadýmání.
S nadýmáním si můžeme snadno poradit. Utlumíme jej pomocí bylinek jako je bazalka, yzop nebo šalvěj. Další možnost je dát luštěniny naklíčit.
Luštěniny jsou velice dobrým zdrojem bílkovin. Tyto bílkoviny nejsou provázeny cholesterolem, naopak hladinu cholesterolu v krvi pomáhají snižovat. Získání stejného množství bílkovin je ve srovnání s masem pětkrát až desetkrát levnější. Zkombinujeme-li luštěniny s obilovinami, získáme naprosto kompletní bílkovinu s aminokyselinami. Taková kombinace navíc ani nemusí být přítomna ve stejném jídle, stačí v průběhu dne. Nejvíce bílkovin ze všech luštěnin obsahuje sója -44 g/100 g.
Množství tuku v luštěninách se pohybuje kolem 1-2 gramů/100 g, jedinou výjimkou je sója s 20 gramy/100 g. Jedná se o tuk s převahou vysoce nenasycených mastných kyselin, které jsou pro organismus výhodné. Vysoké množství tuku se ale týká jen sóji, výrobky z ní jsou vyrobené z odtučněných surovin.
Luštěniny jsou na vlákninu velmi bohaté. Sto gramů konzervovaných fazolí je zdrojem 7 g vlákniny, což je čtvrtina doporučené denní dávky. Konzervovaná čočka obsahuje 3,5 g vlákniny a hrách 6,2 g.Luštěniny jsou dodavatelem značného množství vitaminů skupiny B, sója obsahuje navíc nedostatkový vitamin E. V rámci minerálních látek je důležitá přítomnost hořčíku, draslíku, vápníku, železa, mědi a zinku.
ČOČKA
Čočka je velmi zdravá a dokáže zasytit bez přemíry kalorií, proto dnešní téma vaření zdravých jídel zaměříme právě na tuto luštěninu.
Čočka obsahuje mnoho bílkovin a esenciálních aminokyselin, proto je dobrou alternativou masa. Je také bohatá na sacharidy a tím pádem dokáže dobře zasytit. Má vysoký obsah vitaminů skupiny B, fosforu, hořčíku, vápníku, síry, železa, draslíku a selenu. Obsahuje také enzymy, organické kyseliny a lecitin. Snižuje obsah cukru v krvi, uvolňuje zácpu, pomáhá při chudokrevnosti, posiluje nervy, zvyšuje výkonnost, pomáhá při únavě, podporuje krvetvorbu, povzbuzuje produkci hormonů. To je tedy dost důvodů proto, abychom čočku pravidelně zařadili do našeho jídelníčku.
FAZOLE
Fazole mají velké množství vlákniny, která ovlivňuje trávení a snižuje možnost výskytu rakoviny tlustého střeva.
Fazole jsou bohaté na železo, vápník, draslík, mangan, vitamin C, vitaminy skupiny B a spoustu nukleových kyselin a bílkovin. Nukleové kyseliny pomáhají regenerovat a omlazovat buňky, bílkoviny jsou zase nenahraditelné pro látkovou přeměnu- pokud je jich nedostatek, buňky nejsou tak aktivní a nastupuje únava, nervozita a porucha soustředění. Pomáhají při nemocech jater a ledvin, dodávají energii, pomáhají při chorobách močového měchýře, snižují obsah cukru v krvi a jsou vhodné při chorobách srdce a krevního oběhu
HRÁCH
Hrách je bohatý na proteiny, má vysoký obsah zinku, vitaminů skupiny B a vlákniny.
Jako i další semena a ořechy má množství nukleových kyselin, které jsou přírodním omlazovacím prostředkem nezbytným pro naše buňky k dělení. Vláknina působí detoxikačně, snižuje cholesterol a odstraňuje zácpu. Hrách snižuje cholesterol, podporuje růst svalů,
aktivuje látkovou přeměnu v buňkách, zlepšuje vidění a zbavuje organismus jedovatých látek. Z minerálů obsahuje především vápník a fosfor. Semena se dají naklíčit, čímž se zmnohonásobí obsah vitaminu C. Hrách bychom měli jíst často, je to zásobárna vitaminů skupiny B, které se musí přijímat pravidelně, protože jsou rozpustné ve vodě a rychle se vylučují z těla.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama