K

6. ledna 2008 v 14:08 |  Slovníček zdravé výživy
1. KALORIE
Kalorie - zastaralá fyzikální jednotka energie. Definována je takto : 1 kalorie je množství tepelné energie nutné k zahřátí 1 g vody o 1 °C. Toto množství energie je pro účely měření denních příjmů a výdajů energie člověkem příliš malá, proto se používá tisícinásobek : kcal neboli kilokalorie.

Podle mezinárodního systému měr a vah SI je platnou jednotkou pro měření a stanovování energie joul. Ten je definován jako energie potřebná k posunutí tělesa po dráze jeden metr silou jednoho Newtonu. Je to také energie, kterou vynaloží práce jednoho wattu, který působí po jednu sekundu. Jednotka je taktéž malá a v praxi se pro účely výživy užívá tisícinásobek : kJ neboli kilojoul.
Převodní poměr je takovýto :
kJ = kcal x 4,1868 (4,2 kilojoulu je jedna kilokalorie)
kcal = kJ x 0,2388 (0,24 kilokalorie je jeden kilojoul)
Ačkoli přehled o kalorické vydatnosti té které potraviny jistě patří v všeobecnému přehledu, je vlastní redukční program založený na počítání kalorií velmi pracný. V našich redukčních programech se naučíte s energ.hodnotou jídla pracovat snáze, i když Vám zprostředkujeme i kratičkou exkurzi do světa počítání.¨
2. KARCINOGEN
- látka schopná u člověka vyvolat zhoubné nádorové bujení. Mezi známé karcinogeny patří především ultrafialové paprsky, azbest, dehet a chemické látky obsažené v cigaretovém kouři.
3. KOLAGEN
= bílkovina, která je hlavní složkou vazivové tkáně, kostí, chrupavek, šlach, vazů a kůže¨
4. KONDIČNÍ POSILOVÁNÍ
- pomocí opakování cviků v sériích dle tréninkového plánu se zátěží nebo jen s hmotností těla se zvětšuje objem svalových vláken a tím svaly zpevňujeme a tvarujeme. Zároveň stoupá velikost síly.
5. KREATIN
- poměrně jednoduchá chemická sloučenina. Vyskytuje se v našem těle přirozeně jako rychlý a efektivní zdroj energie pro svalovou tkáň. Většinu potřebného množství kreatinu si dokážeme vytvořit ve svém těle sami. Postačí nám k tomu pár běžných aminokyselin. Pokud příjmem kreatin v potravě ušetříme si však krok navíc. Kreatin vzniká především v játrech a v ledvinách. Z místa vzniku je transportován krví na místa, kde je ho jako zdroje energie nejvíce třeba - do svalů, srdce a mozku. Jako rychlý zdroj energie je kreatin výhodný zejména pro rychlostní sporty. Pro vytrvalostní sporty nemá užívání zvýšených dávek kreatinu prakticky význam. Kromě vlivu na výkonnost svalové tkáně bylo prokázáno také příznivé působení kreatinu na hladinu krevního cholesterolu. Kreatin snižuje hladinu celkového cholesterolu a hladiny neutrálních tuků. Mimo to zvyšuje hladinu "dobrého" cholesterolu (tzv. HDL cholesterolu. Brání tak vzniku vážných srdečně-cévních onemocnění. V našem těle je naprostá většina z celkového množství kreatinu obsažena v kosterním svalstvu. O zbývající část se pak dělí srdce a mozková tkáň. Celkové množství kreatinu v našem těle je asi 100 gramů. Nejdůležitějším potravním zdrojem kreatinu je maso. Velké poměrné množství obsahuje maso ryb a ptáků. Půl kilogramu masa obsahuje asi 2 gramy kreatinu. Denní potřeba kreatinu se u dospělého člověka pohybuje kolem 2 gramů. Výhodou v případě kreatinu je, že na rozdíl od vitamínů si jej dokážeme vytvořit v našem těle zcela sami. Zvýšený příjem v podobě potravních doplňků je jakýmsi nadstandardem, který nám pomůže zlepšit krátkodobou fyzickou výkonnost.
6. KREVNÍ CUKR
- cukr, který vzniká trávením sacharidů a je obsažen v krvi. Odtud je odebírán buňkami tkání a využíván jako zdroj energie. Vstřebávání do buněk je řízeno hormonem inzulinem produkovaným slinivkou břišní (pankreas). Inzulin se uvolňuje, dojde-Ii ke zvýšení hladiny krevního cukru. Rovněž konzumování sladkostí způsobuje příliš rychlý vzestup hladiny krevního cukru.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 klokoci klokoci | Web | 6. ledna 2008 v 14:12 | Reagovat

ahoj! máš good web! koukni se pls na muj a napiš komentík,dík!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama