Jak se nepřejídat?

13. ledna 2008 v 11:46 |  Časté dotazy
Jíst do polosyta a pít do polopita! Zlaté pravidlo, které je prověřeno staletími, ale jehož dodržování není pro mnohé z nás vůbec jednoduché.
Chcete-li si udržet váhu, je důležité hlídat si porce konzumovaného jídla. Pokud nejíte pravidelně a dlouho hladovíte, zákonitě vám hrozí, že se při nejbližší příležitosti přejíte. Ale i když se snažíte jíst pravidelně, dávejte si pozor na jednu věc. Než začnete cokoliv jíst, zeptejte se sami sebe: "Mám hlad, nebo chuť?"
Když už se pustíme do jídla, jak poznáme, že jsme sytí? V našem těle funguje mechanismus, o kterém jste již určitě četli nebo slyšeli. Tento mechanismus spojuje žaludek a mozek. Ze žaludku do mozku se vysílají signály, že do žaludku právě přichází potrava. Ale teprve až po 15-20 minutách dojde našemu mozku konečný signál, že je žaludek přiměřeně naplněn.
Základním pravidlem, jak se nepřejídat, je: jíst pomalu. Pokud to budete dodržovat, váš žaludek bude mít dostatek času informovat mozek, že už má dost. Podaří se vám tím kontrolovat a v případě potřeby (když hubnete) i snížit množství jídla.
Denzita stravy
Kromě toho, že se budete snažit jíst pomalu a v klidu a budete se snažit včas zaregistrovat pocit nasycení, je ještě jeden způsob, který vám v tom pomůže. Je jím snížení celkové energetické denzity (hustoty) jídla. Za tímto zdánlivě složitým pojmem se skrývá ve skutečnosti jednoduché doporučení.
Představte si například, nebo i v praxi vyzkoušejte, že sníte 70 g sýra, třeba ementálu s energetickou hodnotou 1 600 kJ na 100 g. Váš žaludek i mozek budou cítit, že jste přijali nálož energie i tuků, ale úplně spokojeni nebudete. Když si však k sýru přidáte 100 g nakrájené okurky (50 kJ/100 g) a 100 g nakrájených rajčat (85 kJ/100g), získáte nejen chuťově zajímavější pokrm, ale zároveň snížíte energetickou denzitu na 465 kJ na každých 100 g výsledného pokrmu. Tedy téměř na čtvrtinu.
"Je prokázáno, že čím nižší hustota (denzita), tím nižší je pravděpodobnost přejedení nebo snědení větší porce v následujícím jídle. Náš organismus totiž vyhodnotí i objem jídla, nikoli jen to, kolik má kalorií. Velkou roli v tom hraje i fakt, že pokrm, jehož součástí je zelenina nebo ovoce, musíme jíst déle, máme tedy šanci skončit s jídlem dříve, než budeme přejedení," vysvětluje MUDr. Václava Kunová, odbornice na zdravou výživu ze společnosti Nutradit.
Na druhé straně, jdete-li do fast-food restaurace, můžete počítat s denzitou vysokou - standardní hamburger má na 100 g celých 1 000 kJ. Na chvíli možná zasytí, ale po jedné nebo dvou hodinách přijde velký hlad. "Proto, nikoli jen pro vysoký obsah tuků, jsou fast-food restaurace faktorem, který přispívá k nárůstu počtu obézních lidí na celém světě," dodává MUDr. Kunová.
Pro praxi z toho vyplývá, že každé jídlo, které během dne zkonzumujeme, bychom se měli snažit doplnit kouskem čerstvé zeleniny nebo ovoce. Zároveň tím získáme přirozenou cestou všechny důležité vitaminy a minerální látky.

Jak jíst méně?


  •  Do úst vkládejte menší kousky jídla, pečlivě kousejte a neberte do úst další sousto, dokud nespolknete předchozí.
     Nenabírejte příborem další sousto, máte-li plná ústa.
     Občas přerušte na pár vteřin jedení, odložte příbor a konverzujte.
     Vnímejte vůni a chuť pokrmu a užijte si to!
     Dojídejte u stolu jako poslední.
     Jezte pouze u stolu, nikoli vestoje.
     Jezte v klidu.
     Při jídle se nevěnujte žádné další činnosti (čtení novin nebo časopisů, sledování TV).
     Vyhýbejte se fast-foodům a stánkům s rychlým občerstvením
     Nemusíte dojídat vše, co máte na talíři (i když se jedná o zdravý pokrm)!
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 www.doplnky-fitness.cz www.doplnky-fitness.cz | Web | 15. února 2009 v 15:42 | Reagovat

Ahoj. Za prvé bych se chtěl omluvit za reklamu, ale fakt mi to nedalo a musím se pochlubit. Kukněte sem: www.doplnky-fitness.cz. Jestli chcete zhubnout, vypadat krásně, udělat ze sebe svalovce, kvalitně posilovat, dělat kulturistiku a další věci, tak to určitě navštivte. Sám jsem tam už parkrát nakoupil a nemůžu si to vynachválit. Klikejte na web a jste tam a navíc za pokus nic nedáte ;-)

2 novatex novatex | Web | 22. června 2015 v 3:51 | Reagovat

nebankovní půjčky do pár minut 8-)

3 infusoria infusoria | Web | 7. září 2016 v 19:16 | Reagovat

rychlé pujčky bez přijmu ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama