Dieta vyžaduje pravidelnost

7. ledna 2008 v 20:23 |  Rady a tipy
Na pravidelnost a klid by měl dbát člověk, který se rozhodne pro snižování své váhy. Mimo dostatečného přísunu základních živin by se měl postarat o duševní i tělesnou pohodu. Vystresovaný a podvyživený organismus totiž podle odborníků na výživu redukci špatně snáší.
"Pro dietu je nejdůležitější pravidelnost ve stravě. Organismu tak dáváme signál, že je všechno v pořádku a přísun živin zajištěn. Nemusí pak docházet k poplachovým reakcím a ukládání přijaté stravy ve formě tuků. Pravidelnost zajistí organismu klid. Nemusí 'spořit' a pracuje efektivně," připomíná dietolog Petr Havlíček.
Na míru a připravit se!
Každá dieta by podle specialistů měla být vybírána "na míru". "Hubnoucí lidé se mnohdy rozhodují náhodně, bezmyšlenkovitě, bez ohledu na individuální zvláštnosti," tvrdí ve své knize Hubneme s rozumem psycholožka Iva Málková. Obézní lidé podle ní často věnují příliš energie redukci váhy a nezbývá jim dostatek energie na život. "V podstatě buď hubnou, nebo sbírají sílu na další hubnutí," uvedla.
Na redukci váhy by se člověk měl náležitě připravit. "Úspěch diety záleží na předchozích stravovacích návycích. Lidé, kteří se rozhodnou hubnout, mají mnohdy narušený metabolismus. Jejich příjem potravy je často nižší, než by měl být. Okna, kdy byli bez jídla, byla dlouhá. Organismus se musí nejprve stabilizovat a dieta má začít v naprostém klidu," zdůrazňuje Havlíček, který se stará o jídelníček vrcholových sportovců.
Hladovění není řešení
Diety postavené na striktním vyloučení určitých typů potravin nebo živin mohou vést k rychlejšímu úbytku váhy. Hrozí však při nich tzv. jo-jo efekt, tedy opětné tloustnutí. Dobré ale není ani celkové vyloučení stravy.
"Při hladovění klesá hladina energie, především hladina glukózy v krvi. Mozek začíná být podvyživený, objevují se stavy podráždění. Člověk je hladový, nervózní a unavený," upozorňuje Havlíček. Vybírat by si tedy měl tak, aby byl v duševní i tělesné pohodě. "Člověk se díky dietě naučí, jak má jíst. Pokud jeho mentální i fyzická výkonnost bude na konstantní úrovni, nemá důvod něco měnit," vysvětluje dietolog. Mučivé diety či hladovky mohou rychle zbavit tělo několika kilogramů. Většinou však jde nikoli o tuk, ale o svalovou hmotu. Jakmile se člověk vrátí ke svým stravovacím zvyklostem, opět ztloustne, jeho váha většinou dokonce vzroste na hodnotu vyšší než před zahájením diety.
Co tedy jíst?
Podle Věry Adámkové z pracoviště preventivní kardiologie Institutu klinické a experimentální medicíny jsou vhodné bílkovinné diety, které při minimální energetické hodnotě dodávají tělu potřebné látky. Díky konzumaci bílkovin se neznehodnocuje svalová tkáň a vysokobílkovinná strava má také vyšší sytící efekt. Živočišné bílkoviny jsou obsaženy v libovém mase, drůbeži, zvěřině, rybách, mléce a mléčných výrobcích a vejcích. Rostlinné bílkoviny jsou zejména v luštěninách, soje a bramborách.
Na českém trhu jsou nyní také hotová dietní jídla s vysokým obsahem bílkovin, která se prodávají v lékárnách. Jsou vakuovaná a lze je skladovat při pokojové teplotě. Stačí je buď ohřát v mikrovlnné troubě nebo horké vodě. Jsou to speciální těstoviny a těstovinová rýže, v nichž 40 procent mouky je nahrazeno bílkovinami. Prodávají se s různými omáčkami a kuřecím nebo sojovým masem. V nabídce jsou i speciálně upravené sušenky.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 www.doplnky-fitness.cz www.doplnky-fitness.cz | Web | 15. února 2009 v 15:32 | Reagovat

Ahoj. Za prvé bych se chtěl omluvit za reklamu, ale fakt mi to nedalo a musím se pochlubit. Kukněte sem: www.doplnky-fitness.cz. Jestli chcete zhubnout, vypadat krásně, udělat ze sebe svalovce, kvalitně posilovat, dělat kulturistiku a další věci, tak to určitě navštivte. Sám jsem tam už parkrát nakoupil a nemůžu si to vynachválit. Klikejte na web a jste tam a navíc za pokus nic nedáte ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama