Brambory - všestranná potravina

7. ledna 2008 v 19:47 |  Potraviny pro Vaši linii
Brambory patří k nejvšestrannějším potravinám, dají se připravit na mnoho chutných a zdravých způsobů.
Brambory obsahují téměř všechny minerály a stopové prvky. Naleznete v nich draslík (odvodňuje tělo při nemocech srdce a ledvin, vyplavuje škodliviny), vápník a fosfor (součást kostní tkáně), zinek (pro tvorbu hormonů), niacin, kyselinu listovou (pro krvetvorbu a nervy), ale tím výčet nekončí. Brambory mají značné množství hořčíku, železa, mědi, kobaltu, fluóru, vitaminů skupiny B, kyselinu pantotenovou, vitamin C.
Posilují srdce a krevní oběh, regulují hospodaření vodou v těle, posilují svaly a tkáně, odstraňují zácpu, snižují krevní tlak. Nezralé zelené části brambor obsahují rostlinný jed glykoalkoloid, který se neničí ani vařením, proto příliš naklíčené nebo zelené brambory nekonzumujeme. Při vaření používáme co nejméně vody, aby nedocházelo ke ztrátě vitaminu C a minerálních látek.
Recepty:
Pórkové brambory s petrželkou
cca 10 cm středně tlustého pórku, malá cibule, 2-3 brambory, lžička celozrnné hladké mouky, půl hrnku nízkotučného mléka, pepř, sůl, petrželka, olivový olej
Pórek a cibuli pokrájíme na kolečka a podusíme na oleji. Poprášíme moukou a podlijeme mlékem, přidáme na kolečka pokrájené brambory, osolíme, opepříme a posypeme petrželkou. Přikryjeme pokličkou a dusíme doměkka.
Řecký bramborový nákyp
250 g brambor, lžička olivového oleje, šťáva z půlky citrónu, kmín, tymián, sůl, pepř
Brambory oloupeme, nakrájíme na plátky a rozložíme do zapékací misky vytřené olejem. Přelijeme citrónovou šťávou, osolíme, přidáme pepř, kmín a tymián. Pokapeme zbytkem oleje. Pečeme v troubě asi 45 minut, můžeme během pečení obrátit.
Rajčatové brambory s jogurtem
100 g brambor, 20 g rajčat, 10 g cibule, olivový olej, 3 lžíce nízkotučného jogurtu, mletá paprika, bazalka, sůl
Na oleji zpěníme cibuli, přidáme mletou papriku a podlijeme vodou. Brambory oloupeme, nakrájíme na plátky, přidáme k cibuli, osolíme a dusíme. V polovině dušení přidáme kolečka rajčat, vmícháme jogurt a na závěr ochutíme sekanou bazalkou.
Bramborový salát s rajčaty
4 velké brambory, 2 velká rajčata, avokádo, chilli paprička, stroužek česneku, cibule, paprika, 2 lžíce nasekané natě koriandru, lžička olivového oleje, lžička citrónové šťávy, sůl, pepř
Brambory oloupeme, nakrájíme na plátky a uvaříme je doměkka. Avokádo rozkrojíme, vyndáme pecku a dužinu rozmačkáme, přidáme olej, citrónovou šťávu, utřený česnek, nakrájenou cibuli a promícháme. Rajčata nakrájíme na plátky, smícháme s nasekanou chilli papričkou a plátky papriky, přidáme brambor a nakonec avokádovou směs. Posypeme koriandrem, osolíme a opepříme.
Cikánské brambory s olivovým olejem
1 kg brambor, kelímek kysané smetany, 2 cibule, sůl, pepř, 70 g olivového oleje, mletá paprika
Brambory uvaříme ve slupce doměkka, poté oloupeme a nakrájíme na kostičky. Nadrobno pokrájenou cibuli zpěníme na oleji, přidáme mletou papriku, sůl, pepř, kysanou smetanu, brambory a prohřejeme. Salát podáváme teplý nebo studený.
Bramborové škubánky s mákem
500 g brambor, 100 g jemné celozrnné mouky, 100 g jemné krupice, 1 vejce, 150 g máku, med, strouhané oříšky, tvaroh
Brambory uvaříme i se slupkou, necháme vychladit, oloupeme a rozšťoucháme. Přidáme mouku, krupici, vejce a vypracujeme těsto, ze kterého na pomoučeném vále utvoříme váleček. Z něj pak odkrajujeme malé kousky, které vaříme v osolené vodě dokud nevyplavou. Pak je dáme na talíř, pokapeme je olivovým olejem a medem, posypeme tvarohem, umletým mákem a strouhanými oříšky.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama